Get Adobe Flash player
  • Benthem Gratama
  • Autobedrijf Oving
  • Veluwse Beveiliging
  • stroke2prevent
  • Schoonebeek Kieskamp
  • Grolsch
  • Vrumona
  • Van Essen Hoveniers
  • Soleo Contact Centers
  • RMcD BBC Zwolle

Like ons op Facebook

  • image

Waarom doet een golfbal niet altijd wat we graag willen

Het moment dat we de bal raken duurt niet langer dan 0,0005 sec, dus in een rondje golf over 18 holes, waarin we 60 slagen doen en 36 putts maken, hebben we als we uitgaan van de 60 slagen, eigenlijk maar 0,03 sec contact met de bal. We zijn 4 uur onderweg en bepalen in 0,03 sec of het een leuke dag wordt óf dat we met een kater naar huis gaan.

Er zijn natuurlijk een aantal factoren die bepalen of we de bal op de fairway houden of dat we een boswandeling gaan maken. Deze keer wil ik er graag 2 met U doornemen.

1: Clubpath

2: Faceangle

Deze 2 vormen samen het eerste gedeelte van de D-PLANE !!! ( komen we straks op terug ).

Clubpath is de horizontale beweging van de club op het moment van impact   ( raken van de bal ). Dit kan zijn van binnen de doellijn naar buiten de doellijn en andersom ( zie tekening rode lijn is clubpath ) 

Faceangle betekent in welke richting wijst het slagvlak t.o.v. de doellijn op het moment van impact. ( dit kan naar rechts (open) of naar links (gesloten) zijn of natuurlijk recht naar het doel ( Faceangle is geel )

Als we deze 2 samen brengen ontstaat de D-Plane

Je ziet ook dat de bal altijd vertrekt tussen clubface en clubpath en ook altijd meer in de richting van de clubface, clubface is 4 maal belangrijker dan clubpath.



Een golfbal heeft backspin en die spin is om één as. Op de foto zie je dat de D-Plane naar links is gekanteld daardoor is de as van de bal ook in dezelfde hoeveelheid gekanteld naar links, de zwaartekracht trekt de bal links naar de grond. Hoeveel de bal naar links gaat is afhankelijk van de D-Plane



De volgende keer gaan we het hebben over de 2 andere delen van de D-Plane te weten Dynamic loft en Attack Angle. Heeft U nog vragen hierover schiet me rustig aan, ik leg U het graag uit.  

Erik Vaartjes

Trainen

Door veel te trainen kan dit gebeuren.....

Binnenkort gaat deze pagina online.